Nastavení soukromí a cookies
Abychom mohli vylepšovat náš web, potřebujeme vědět, co Vás zajímá. K tomu nám slouží řada nástrojů a služeb. Některé jsou pro správnou funkci naší stránky nezbytné, o zbytku můžete rozhodnout sami.
Kybernetické hrozby zatím vnímáme především v souvislosti s počítači. Přestože v mobilním telefonu máme mnohdy cennější informace, neuvažujeme příliš o jeho zabezpečení. Více než třetina lidí tak nemá mobilní telefon zabezpečený ani tím nejjednodušším způsobem – zámkem displeje. A dokonce jen 15 % z nás přizpůsobuje svou aktivitu na mobilním internetu v případě připojení přes veřejné WiFi sítě.
Vyplývá to z průzkumu Kaspersky Lab, který přitom současně zjistil, že naprostá většina české populace (89 %) uchovává důvěrné informace ve svých chytrých telefonech. Většinou si ani neuvědomujeme, kolik zajímavých dat v telefonu shromažďujeme. Stejná studie proto uvádí, že až čtvrtině lidí se ztraceným nebo odcizeným telefonem byly zneužity jejich osobní údaje.
Na své telefony jsou Češi opravdu velmi neopatrní. Více než třetina lidí neudělá ani nejjednodušší opatření, které zamezí tomu, aby se do jejich telefonu dostal kdokoli – nepoužívají zámek displeje. Dalším úskalím je připojování do veřejných WiFi sítí – ne že by každou naši komunikaci musel zrovna sledovat hacker, ale možná není zrovna dobrý nápad nakupovat po internetu z veřejné sítě v kavárně. "Doporučujeme hlídat, a zejména občas promazat přístupy do otevřených WiFi sítí v telefonu, protože běžně nesledujeme, jestli jsme zrovna někde připojení," radí William Ischanoe, expert na bezpečnost Počítačové školy Gopas a dodává "Na kurzech hackingu si běžně ukazujeme, jak je jednoduché zjistit a podvrhnout přístupový bod, který mobilní telefony hledají a jak snadno lze následně manipulovat s obsahem, který si tato zařízení stahují.
Kvůli oblibě otevřených sítí v hotelech, obchodních centrech, restauracích a dalších veřejných místech je to jedna z nejjednodušších cest, jak někomu hacknout zařízení. Jakmile začne připojený přístroj stahovat jakýkoli obsah, můžeme zneužít zranitelnosti v klientských aplikacích a v operačním systému telefonů, a tím do něj získat celkem pohodlný přístup. Zkušenosti z praxe ukazují, že většině lidí opravdu nevadí, když se připojí do sítě obchodního centra nebo restaurace třeba i když jedou kolem v metru nebo ve vlaku."